dinsdag 11 maart 2008

Je eigen Live-CD

Vorige week startte ik te experimenteren met Slax. Slax is een zogenaamde "Live-CD" gebaseerd op de linuxdistributie Slackware.

Dus:Wat is een live-CD?
Een live-CD is een besturingssysteem (voorbeelden van besturingssystemen: Windows, Mac OS X, Linux, BSD etc.) dat niet op de harde schijf geïnstalleerd is, maar volledig kan worden gedraaid van een CD. De voordelen zijn duidelijk: je kan iets testen zonder je harde schijf te verkl*ten, je kan een gecrasht systeem repareren enzovoort. Er bestaan ontelbaar veel Live-CD's, de meeste gebaseerd op Linux.

Slax
Slax is een live-CD (of live-USB ) gebaseerd op de (ultra-stabiele) linuxdistributie Slackware. Het bijzondere aan Slax is dat het is opgebouwd uit modules. Als je dus software wil toevoegen kun je op een redelijk eenvoudige manier een pakket voor Slackware converteren naar een Slax module.

Ik heb dus de slax voor USB-editie (in het nederlands) gedownload en ik deed het volgende.
*Ik pakte het archief uit
*Maakte de volgende modules (allemaal gebaseerd op officiële Slackware pakketten): kdeedu (educatieve/wetenschappelijke software), Amarok (populaire audiospeler) en xine-lib (nodig voor amarok) en voegde ze toe. daarna maakte ik in de map rootcopy de map /usr/share/backgrounds en zette ik er een nieuwe slax-wallaper.jpg in.
*Ik maakte met een meegeleverd script een nieuwe iso (cd-bestand) en brandde het.
*Ik startte de nieuwe slax op, alle nieuwe modules werkten.
*Ik maakte het paneel transparant
*Zette de keymap op belgisch
*Zette Flash uit (hij werkt toch niet)
*Nu bewaarde ik de wijzigingen en maakte van de map /mnt/live/changes (waar de wijzigingen zitten) een module en zette ik ze bij de module map.
*ik maakte een nieuwe iso en brandde hem opnieuw (lang leve de CD-RW)

Het resulaat:



Leesvoer: http://www.slax.org/documentation.php

Geen opmerkingen: