Posts tonen met het label Internet. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Internet. Alle posts tonen

zaterdag 26 september 2009

Arora wordt 0.10

Ik heb al eens geblogd over Arora, de snelle, eenvoudige cross-platform Qt-webbrowser. Nu veel mensen nogal lyrisch doen over Chrome, wil ik graag even een alternatief tonen, één dat ook WebKit gebruikt.

Ik ben de Nederlandse vertaler van Arora, maar had voor v0.8 en v0.9 geen tijd om verder te vertalen. Dit euvel zal zijn verholpen in v0.10, die volgende week uitkomt.

Aangezien foto's meer zeggen dan woorden, hier een paar foto's, maar met woorden.

Er is een nieuwe, eenvoudige startpagina.

Je kan anoniem surfen.

Je kan heel eenvoudig zoekmachines aan je zoekbalk toevoegen, gewoon door naar een pagina met zoekoptie te surfen, en op je zoekbalk te klikken.

Je kan nu ook wachtwoorden laten onthouden, schakel dan wel eerst "Automtisch invullen" aan onder Hulpmiddelen->Opties, en een vinkje te zetten bij "Gebruikersnamen en wachtwoorden".

Flash wordt nu al een tijdje goed ondersteund. Arora heeft ook de ClikToFlash-optie (Opties, tabblad Privacy, ClikToFlash inschakelen), waarbij flash niet automatisch wordt geladen. Er wordt alleen een knopje getoond waarmee je het betreffende filpmje (en alleen dat) kan inschakelen. Handig tegen irritante banners en pop-ups.
Dat gezegd zijnde, er is ook een AdBlocker toegevoegd, maar die vereist wat handmatige configuratie. Als je hem wil ontdekkin is het Hulpmiddelen->Advertentieblokkering.

Arora is (gebaseerd op de WebKit-engine) ook lekker snel. Het heeft niet zo veel functies (verder nog bookmarks, cookiebeheer, geschiedenis e.d.), maar is daarom ook heel licht, en start snel op.

Je distro heeft waarschijnlijk wel pakketjes van oudere versies. Als je Arora heet van de naald wil, kan je hem zelf compileren, of wachten op 0.10 volgende week. Zie mijn vorig artikel over de zaak.

Oh, je ziet soms onvertaalde knoppen in Arora. Dat is niet mijn schuld, maar een Bug in Qt. De volgende versie van Arora (0.10+1) zal dit fixen.

Veel plezier!

EDIT: Als je nl_BE als taal hebt, moet je nog onder Help->Switch application language voor 'Dutch' kiezen.

dinsdag 17 juni 2008

Arora

Samen met de nieuwste uitgave van het programmeertoolkit Qt (versie 4.4), werden een groot aantal demo's meegeleverd die de nieuwe mogelijkheden van Qt 4.4 moesten tonen.

Eén van die nieuwe mogelijkheden is de integratie van WebKit. WebKit is een zogenaamde render-engine, het onderdeel van een webbrowser dat de webpagina effectief op het scherm tovert. WebKit is gebaseerd op KHTML, de render-engine ontwikkeld door KDE (ja, die van KDE zitten overal). Op basis van KHTML ontwikkelde Apple hun (toen) nieuwe webbrowser Safari, de nieuwe render-engine werd WebKit genoemd. WebKit bleef een OpenSourceproject enis dus nu ook een onderdeel van Qt geworden.

Ook voor deze nieuwigheid van Qt 4.4 was er een demo, het was zelfs een heuse webbrowser met de originele naam Qt Demo Browser. De ontwikkelaar van dit programma (Benjamin Meyer) heeft uiteindelijk de code ervan afgesplitst van Qt en ondergebracht op een nieuwe website en met een nieuwe naam: Arora.

Toen ik van dit project hoorde was ik natuurlijk onmiddelijk geïnteresseerd: WebKit heeft de reputatie de snelste render-engine van allemaal te zijn, en Qt werkt op zowat elk platform (zelfs GSM's), dus is dit een uitstekende kans om al die fantastische OpenSourceprojecten te promoten bij het brede publiek.

Ik moest dus meehelpen, en wat kan ik beter dan vertalen? Ik heb het programma dus vertaald, en sinds enkele dagen zitten mijn vertalingen online op de ontwikkelingsservers.
Let wel: Arora is nog maar een vroege beta, en ondersteunt momenteel dingen als bladwijzers (favorieten), anoniem surfen, webpagina's doorzoeken, tabs, downloads en geschiedenis.

Zo ziet het eruit:


Windowsgebruikers halen van hier het exe-bestand op, op moment van schrijven is dit redelijk "oud" (eind mei), maar je kunt het toch installeren. Om mijn vertalingen actief te krijgen download je van hier het qm-bestand en zet je dat in de map C:\Program Files\Arora\locale, en herstart Arora.

Linuxgebruikers trekken gewoon de laatste versie uit de Git-repository en compileren die.
Installeer eerst build-essential, git-core en libqt4-dev (>= 4.4).
Tokkel dan de volgende commando's in een console:

git clone git://github.com/Arora/arora.git

En wacht tot alles is gedownload, en dan:

cd arora
qmake
make

Wacht dan weer tot alles gecompileerd is en je terug iets kan invoeren, tenslotte:

make install

Dit laatste commando moet met root-rechten gebeuren, dus zet er su -s voor (SuSE, Fedora...) of sudo (Ubuntu, Pardus...).
Daarna kan je arora starten met het commando arora in een console.