Posts tonen met het label RPM. Alle posts tonen
Posts tonen met het label RPM. Alle posts tonen

vrijdag 28 augustus 2009

Het aanbod van MandrivaClub.NL

Ik ben al een tijdje actief bij het Nederlandstalige Mandriva-forum MandrivaClub.NL. Maar wij zijn niet alleen een forum: we maken ook packages voor andere Mandriva-gebruikers van verschillende programma's. Heden is dit ons "aanbod" voor Mandriva 2009.1 (voor andere releases kan dit verschillen):

  • AcetoneISO: krachtige image-mounter en bewerker.
  • Avogadro: een krachtig hlpmiddel om moleculen in 3D te tekenen.
  • Firmware voor B43 wireless.
  • Blender: de bekende 3D-editor.
  • eMoviX: een kleine linuxdistro die je mee op ene cd/dvd brandt en zo je media afspeelt.
  • gnuvd: het bekende command-line tool om in het online vandale-woordenboek te zoeken.
  • gXiso: tool om met ISO-images van de XBox om te gaan.
  • Twee KDE-servicemenu's voor het bewerken van RPM's en het mounten van ISO's.
  • Drivers voor lexmark.
  • OpenFTD: de FTD-client
  • Phatch: batchbewerker van foto's
  • Skanlite: het lichte KDE-scanprogramma
  • TTB: Teletekst-browser
  • Webcamstudio
Binnenkort ook nog kde-thumbnailer-odf, waarmee je overal in KDE previews hebt van ODF-documenten.

Al dit lekkers vind je in onze repo's. Voeg ze toe met

32-bit:
urpmi.addmedia --update MandrivaClub.NL ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/mandrakeclubnl/2009.1/i586/release with media_info/hdlist.cz

64-bit:
urpmi.addmedia --update MandrivaClub.NL ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/mandrakeclubnl/2009.1/x86_64/release with media_info/hdlist.cz

Mocht je suggesties hebben voor packages, mag je ze hier ook schrijven.

zaterdag 14 februari 2009

Avogadro 0.9.0 for Mandriva

Yes, they are there!

Avogadro packages (RPM's) for Mandriva 2009.0 (2009.1 when that one is released). Head to http://kristof.bal.googlepages.com/packages for more information and downloads.

woensdag 5 november 2008

Mandriva RPM's van SMPlayer

--------------------------------Nederlands--------------------------------
Ik heb deze week Maandag (3/11) Mandriva 2009 geïnstalleerd. De installatie verliep ronduit vlekkeloos. Mandriva biedt een Live-CD waarmee je ook kan installeren. De installatie duurde zeker... 5 minuten (ter vergelijking, bij Windows XP zou dat 2 uur ofzo duren, en dan nog eens twee dagen om alles in te stellen).
Verder is Mandriva een werkelijk heerlijke distributie, de implementatie van KDE 4.1 is heel mooi, alle thema's zijn oogstrelend (foto's volgen nog), alles werkt out-of-the-box, veel instelmogelijkheden...
Alleen het pakketbeheer (urpmi met rpm-pakketten) is nogal traag (in elk geval trager dan apt van Debian).

Van RPM gesproken: ik wilde heel graag voor dit systeem een paar pakketten bouwen van mijn favoriete programma's.
Het eerste resultaat is al te bewonderen: Hier vind je pakketten van SMPlayer, een uitstekend front-end voor Mplayer en extra thema's.
Installeren doe je met
su
urpmi pakket.rpm

Mijn volgende project zal Arora worden.

----------------------------------English----------------------------
After installing the magnificent Mandriva 2009, I decided to create some packages for it.
The first result is now ready: You can find some packages of SMPlayer and some icon themes for Mandriva 2009 here. SMPlayer is an excellent mplayer-frontend with many great feautures, so i would say: give it a try!

You can install the package with:
su
urpmi package.rpm