Posts tonen met het label Multimedia. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Multimedia. Alle posts tonen

donderdag 9 februari 2012

Multimedia met Bangarang

Bloggen, het is niet makkelijk. Althans, op regelmatige basis iets zinnigs weten te schrijven, vooral die regelmaat is een probleem voor mij. Respect voor wie het wel kan.

Maar goed, genoeg gezeurd. Ik zou graag het programma Bangarang willen voorstellen. Bangarang is een KDE-programma voor het beheren van multimedia. Ik heb zelf bijgedragen aan de ontwikkeling ervan, en sinds kort wordt het gehost op de KDE-infrastructuur. Oké, op zich lijkt het hier over een geval van dertien-in-een-dozijn te gaan: dergelijke tools zijn er al genoeg, en zijn doorgaans nogal onderling inwisselbaar. Toch?

Dit klopt, maar Bangarang is verschillend (en dus interessant) op enkele punten:
  • Het beheert zowel video (films, series) als audio (muziek). Dergelijke programma's voor muziekbeheer zijn wijdverspreid, ook op Linux. Voor video's is dat al wat minder, en zeker een programma dat beiden combineert is toch al redelijk zeldzaam.
  • Nepomuk. Kort gezegd is Nepomuk een database die extra informatie over bijvoorbeeld bestanden kan opslaan en ook beschikbaar maakt voor andere programma's. Bangarang gebruikt Nepomuk om alle meta-informatie van de mediabestanden die het beheert op te slaan. Het voordeel is dat deze informatie niet gebonden is aan Bangarang alleen: ze is vrij beschikbaar voor andere programma's om uit te lezen of te bewerken, je bent dus niet aan Bangarang gebonden, als het ware. Bangarang was het eerste programma dat kon aantonen dat het fel bekritiseerde Nepomuk effectief nut kon hebben, tegenwoordig is het belang ervan ook toegenomen.
  • Eenvoudig van opzet. Bangarang kan niet veel, maar is hierdoor eenvoudig te bedienen en bovendien zijn de functies die er wel zijn normaal ook voldoende voor veel mensen.
Laat ons nu eens kijken wat ermee kunnen doen.

Belangrijk is in eerste instantie dat Nepomuk draait: dit kan je controleren in de KDE-instellingen onder "Bureaublad-zoekopdracht - Basisinstellingen -
Nepomuk Semantic Desktop Activeren". Na opstarten krijgen we zoiets:


Links is het navigatiepaneel te zien. Dit laat enerzijds de keuze tussen audio en video zien (deze worden wel apart beheerd) en anderzijds zijn er een aantal manieren om de collectie te bekijken. Voor muziek is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om op artiestniveau of op albumniveau te navigeren. Maar dan moeten we eerste onze collectie opbouwen. Hiervoor kan men de navigatie-optie "Bestanden en mappen" gebruiken, waarmee de computer kan worden doorzocht.

Muziek is vaak al voorzien van id3-tags in de bestanden zelf, zeker als deze met een goed programma is geript of uit een goede internetbron komt. De meta-informatie is er dus al, en enige wat we moeten doen is Bangarang vertellen dat we de muziek in het programma willen opnemen. Gewoon alles selecteren en "indexeren":

Uiteraard kan, eens geïndexeerd, informatie nog worden uitgebreid:



Videobestanden zijn vaak aanmerkelijk slechter getagd, voornamelijk door gebrek aan een uniforme standaard om dit te doen. Bangarang weet dus niet goed wat een bepaald bestand is en moet een handje worden geholpen. Ten eerste kunnen we Bangarang vertellen met wat we te maken hebben (een film in dit geval):
Verder kunnen we ook al de titel aanpassen. Nog een klikje op "Opslaan" neemt de film op in de bibliotheek:

En nu kunnen we Bangarang eens echt aan het werk zetten. Alle extra informatie over de film (plot, acteurs, jaar, ...) kan Bangarang ophalen op het web. Specifiek voor films wordt TMDb gebruikt. Om de informatie op te halen klik je op de "i"-icoontje in het informatiepaneel, selecteer je TMDb (standaard optie voor films) en laat je het programma de informatie ophalen. Je kan de informatie automatisch opslaan, of eerst nog zelf inspecteren.

En we zijn klaar!

Deze infofetchers zijn ook beschikbaar voor series (theTVDB.com) en muziek (Last.fm). Specifiek voor series moet je ook zeker eens "Bestandsnaaminformatie" proberen: deze probeert uit de bestandsnamen van de afleveringen het seizoen en de aflevering te extraheren: bijv. uit blabla-S01E03-poppom.avi wordt correct besloten dat het hier om seizoen 1, aflevering 3 gaat. Samen met de serienaam is dit voldoende info om de rest door een online dienst te laten aanvullen. Uiteraard kunnen meerdere bestanden tegelijk door een infofetcher onder handen worden genomen.

Als dat dan klaar is, kan je jouw collectie in al zijn glorie doorzoeken:




Bangarang is zeker een aanrader als je een eenvoudig (KDE-)programma zoekt om je hele mediacollectie te beheren. Andere functie die hoger niet zijn vermeld zijn ondersteuning voor het spelen van CD's en DVD's (daar ik geen optische drive heb) en de mogelijkheid een collectie op een ownCloud- of Ampache-server te beheren.

woensdag 5 november 2008

Mandriva RPM's van SMPlayer

--------------------------------Nederlands--------------------------------
Ik heb deze week Maandag (3/11) Mandriva 2009 geïnstalleerd. De installatie verliep ronduit vlekkeloos. Mandriva biedt een Live-CD waarmee je ook kan installeren. De installatie duurde zeker... 5 minuten (ter vergelijking, bij Windows XP zou dat 2 uur ofzo duren, en dan nog eens twee dagen om alles in te stellen).
Verder is Mandriva een werkelijk heerlijke distributie, de implementatie van KDE 4.1 is heel mooi, alle thema's zijn oogstrelend (foto's volgen nog), alles werkt out-of-the-box, veel instelmogelijkheden...
Alleen het pakketbeheer (urpmi met rpm-pakketten) is nogal traag (in elk geval trager dan apt van Debian).

Van RPM gesproken: ik wilde heel graag voor dit systeem een paar pakketten bouwen van mijn favoriete programma's.
Het eerste resultaat is al te bewonderen: Hier vind je pakketten van SMPlayer, een uitstekend front-end voor Mplayer en extra thema's.
Installeren doe je met
su
urpmi pakket.rpm

Mijn volgende project zal Arora worden.

----------------------------------English----------------------------
After installing the magnificent Mandriva 2009, I decided to create some packages for it.
The first result is now ready: You can find some packages of SMPlayer and some icon themes for Mandriva 2009 here. SMPlayer is an excellent mplayer-frontend with many great feautures, so i would say: give it a try!

You can install the package with:
su
urpmi package.rpm

dinsdag 29 april 2008

Asunder 1.5

Versie 1.5 van Asunder, een CD-ripper voor Linux/Unix is uitgegeven op 26 april 2008. Dit is de eerste uitgave van Asunder met mijn vertalingen in. Voor meer informatie: zie mijn vorig blogbericht over deze zaak.

Download

vrijdag 21 maart 2008

Nederlandse vertalingen van Asunder en ISO Master geüpdated

Sinds gisteren zijn de Nederlandse vertalingen van de programma's Asunder en ISO Master weer volledig bij de tijd.
  • Asunder is een vrije CD-ripper voor Linux en Unix met een GTK-interface. Het ondersteunt o.m. het rippen van CD's naar MP3, FLAC, OGG en WAV, verder kunnen automatisch de nummers worden herkend en tags worden geschreven.
  • ISO Master is een programma waarmee ISO-bestanden kunnen worden aangemaakt, geopend en bewerkt. Verder kunnen opstartbare CD's worden gemaakt. ISO master is gratis (open) beschikbaar voor Linux, de Windows-versie kost geld.
Het zal wel even duren voor er nieuwe versies uitkomen van de programma's, maar die zullen dan weer wel volledig in het Nederlands zijn.
Verder wil ik wel nog zeggen dat mijn vertalingen eigenlijk maar kleine updates zijn, de meeste vertalingen zijn gemaakt door een zekere Stephen Brandt, en de meeste credit gaat dus naar hem.

woensdag 19 maart 2008

aTunes in het Nederlands

Sinds zijn versie 1.8.2 bevat audiospeler aTunes mijn Nederlandse vertalingen.

Wat is aTunes?

aTunes is een gratis OpenSource muziekprogramma, geschreven in de taal java, wat inhoud dat hetzelfde bestand op elk platform kan worden uitgevoerd waar een Java Virtual Machine op geinstalleerd is. Kortom: op Windows, Linux, Mac OS X, Solaris en anderen.

Dat de naam aTunes lijkt op iTunes is niet echt toevallig, beide programma's hebben vergelijkbare functies. aTunes is naar mijn mening iets beter dan iTunes, aangezien het meer multimediaformaten ondersteund (ook Ogg, FLAC of WMA, en niet alleen mp3 en AAC), ook zoekt het veel informatie over je nummers en artiesten op, en kan het per nummer automatisch een albumhoes tevoorschijn toveren. Je kunt wel geen iPod beheren of muziek kopen bij iTunes, maar andere mp3-spelers kun je wel gebruiken, en cd's kunnen geript worden.

De huidige versie van aTunes is 1.8.2, te downloaden op http://www.atunes.org/?page_id=6 (je moet wel java hebben, maar dat heb je doorgaans wel).