Posts tonen met het label Mandriva. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Mandriva. Alle posts tonen

vrijdag 28 augustus 2009

Het aanbod van MandrivaClub.NL

Ik ben al een tijdje actief bij het Nederlandstalige Mandriva-forum MandrivaClub.NL. Maar wij zijn niet alleen een forum: we maken ook packages voor andere Mandriva-gebruikers van verschillende programma's. Heden is dit ons "aanbod" voor Mandriva 2009.1 (voor andere releases kan dit verschillen):

  • AcetoneISO: krachtige image-mounter en bewerker.
  • Avogadro: een krachtig hlpmiddel om moleculen in 3D te tekenen.
  • Firmware voor B43 wireless.
  • Blender: de bekende 3D-editor.
  • eMoviX: een kleine linuxdistro die je mee op ene cd/dvd brandt en zo je media afspeelt.
  • gnuvd: het bekende command-line tool om in het online vandale-woordenboek te zoeken.
  • gXiso: tool om met ISO-images van de XBox om te gaan.
  • Twee KDE-servicemenu's voor het bewerken van RPM's en het mounten van ISO's.
  • Drivers voor lexmark.
  • OpenFTD: de FTD-client
  • Phatch: batchbewerker van foto's
  • Skanlite: het lichte KDE-scanprogramma
  • TTB: Teletekst-browser
  • Webcamstudio
Binnenkort ook nog kde-thumbnailer-odf, waarmee je overal in KDE previews hebt van ODF-documenten.

Al dit lekkers vind je in onze repo's. Voeg ze toe met

32-bit:
urpmi.addmedia --update MandrivaClub.NL ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/mandrakeclubnl/2009.1/i586/release with media_info/hdlist.cz

64-bit:
urpmi.addmedia --update MandrivaClub.NL ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/mandrakeclubnl/2009.1/x86_64/release with media_info/hdlist.cz

Mocht je suggesties hebben voor packages, mag je ze hier ook schrijven.

donderdag 30 april 2009

Mandriva 2009.1 is daar

Vandaag kwam Mandriva 2009.1 uit, de nieuwste versie van Mandriva (duh).

Ik heb dus de kde4-one gedownload (1 cd'tje met kde), en geïnstalleerd. En, om het met de woorden van een forumlid te zeggen: "Het draait als een Zwitsers horloge". Prima spul, voelt net ietsje meer "af" aan als 2009.0, en installeert in 10 minuutjes.

De iso-bestanden zijn hier te vinden:
ftp://ftp.free.fr/mirrors/ftp.mandriva.co...ial/iso/2009.1/

De torrent bestanden zijn hier te vinden:
http://torrent.mandriva.com/public/2009.1/

Voor een Nederlandstalige Gnome One CD kies je:
mandriva-linux-one-2009.1-GNOME-europe-americas-cdrom-i586.iso

Voor een Nederlandstalige KDE One CD kies je:
mandriva-linux-one-2009.1-KDE4-europe1-americas-cdrom-i586.iso

64 bits is alleen op de free-dvd beschikbaar.

zondag 19 april 2009

Hallo linuxweblogs!

Hallo iedereen!

Ik ben juist toegevoegd aan deze blogroll, en daarom zal ik mij natuurlijk voorstellen.

Ik ben Kristof Bal, 16 (bijna 17) jaar oud. Ik ben al een dik jaar lid van het KDE-NL vertaalteam. Daar hou ik mij vooral bezig met de vertaling van de programma's voor multimedia, educatie, gereedschappen en met plasma-addons. Ook doe ik wat voor documentatie.

Ik ben in 2007 begonnen met Kubuntu 7.04, en in de herfst van 2008 overgestapt op Mandriva 2009.0. Deze gebruik ik nu met volle tevredenheid. Die overstap bracht mij in contact met de packagers van MandrivaClub.NL. Nu help ik mee met het verpakken van enkele programma's, zoals Avogadro.

Dus je weet wat je kan verwachten: ik ga schrijven over KDE en Mandriva.

Tot de volgende keer
Kristof

woensdag 5 november 2008

Mandriva RPM's van SMPlayer

--------------------------------Nederlands--------------------------------
Ik heb deze week Maandag (3/11) Mandriva 2009 geïnstalleerd. De installatie verliep ronduit vlekkeloos. Mandriva biedt een Live-CD waarmee je ook kan installeren. De installatie duurde zeker... 5 minuten (ter vergelijking, bij Windows XP zou dat 2 uur ofzo duren, en dan nog eens twee dagen om alles in te stellen).
Verder is Mandriva een werkelijk heerlijke distributie, de implementatie van KDE 4.1 is heel mooi, alle thema's zijn oogstrelend (foto's volgen nog), alles werkt out-of-the-box, veel instelmogelijkheden...
Alleen het pakketbeheer (urpmi met rpm-pakketten) is nogal traag (in elk geval trager dan apt van Debian).

Van RPM gesproken: ik wilde heel graag voor dit systeem een paar pakketten bouwen van mijn favoriete programma's.
Het eerste resultaat is al te bewonderen: Hier vind je pakketten van SMPlayer, een uitstekend front-end voor Mplayer en extra thema's.
Installeren doe je met
su
urpmi pakket.rpm

Mijn volgende project zal Arora worden.

----------------------------------English----------------------------
After installing the magnificent Mandriva 2009, I decided to create some packages for it.
The first result is now ready: You can find some packages of SMPlayer and some icon themes for Mandriva 2009 here. SMPlayer is an excellent mplayer-frontend with many great feautures, so i would say: give it a try!

You can install the package with:
su
urpmi package.rpm