Posts tonen met het label KDE. Alle posts tonen
Posts tonen met het label KDE. Alle posts tonen

donderdag 9 februari 2012

Multimedia met Bangarang

Bloggen, het is niet makkelijk. Althans, op regelmatige basis iets zinnigs weten te schrijven, vooral die regelmaat is een probleem voor mij. Respect voor wie het wel kan.

Maar goed, genoeg gezeurd. Ik zou graag het programma Bangarang willen voorstellen. Bangarang is een KDE-programma voor het beheren van multimedia. Ik heb zelf bijgedragen aan de ontwikkeling ervan, en sinds kort wordt het gehost op de KDE-infrastructuur. Oké, op zich lijkt het hier over een geval van dertien-in-een-dozijn te gaan: dergelijke tools zijn er al genoeg, en zijn doorgaans nogal onderling inwisselbaar. Toch?

Dit klopt, maar Bangarang is verschillend (en dus interessant) op enkele punten:
  • Het beheert zowel video (films, series) als audio (muziek). Dergelijke programma's voor muziekbeheer zijn wijdverspreid, ook op Linux. Voor video's is dat al wat minder, en zeker een programma dat beiden combineert is toch al redelijk zeldzaam.
  • Nepomuk. Kort gezegd is Nepomuk een database die extra informatie over bijvoorbeeld bestanden kan opslaan en ook beschikbaar maakt voor andere programma's. Bangarang gebruikt Nepomuk om alle meta-informatie van de mediabestanden die het beheert op te slaan. Het voordeel is dat deze informatie niet gebonden is aan Bangarang alleen: ze is vrij beschikbaar voor andere programma's om uit te lezen of te bewerken, je bent dus niet aan Bangarang gebonden, als het ware. Bangarang was het eerste programma dat kon aantonen dat het fel bekritiseerde Nepomuk effectief nut kon hebben, tegenwoordig is het belang ervan ook toegenomen.
  • Eenvoudig van opzet. Bangarang kan niet veel, maar is hierdoor eenvoudig te bedienen en bovendien zijn de functies die er wel zijn normaal ook voldoende voor veel mensen.
Laat ons nu eens kijken wat ermee kunnen doen.

Belangrijk is in eerste instantie dat Nepomuk draait: dit kan je controleren in de KDE-instellingen onder "Bureaublad-zoekopdracht - Basisinstellingen -
Nepomuk Semantic Desktop Activeren". Na opstarten krijgen we zoiets:


Links is het navigatiepaneel te zien. Dit laat enerzijds de keuze tussen audio en video zien (deze worden wel apart beheerd) en anderzijds zijn er een aantal manieren om de collectie te bekijken. Voor muziek is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om op artiestniveau of op albumniveau te navigeren. Maar dan moeten we eerste onze collectie opbouwen. Hiervoor kan men de navigatie-optie "Bestanden en mappen" gebruiken, waarmee de computer kan worden doorzocht.

Muziek is vaak al voorzien van id3-tags in de bestanden zelf, zeker als deze met een goed programma is geript of uit een goede internetbron komt. De meta-informatie is er dus al, en enige wat we moeten doen is Bangarang vertellen dat we de muziek in het programma willen opnemen. Gewoon alles selecteren en "indexeren":

Uiteraard kan, eens geïndexeerd, informatie nog worden uitgebreid:



Videobestanden zijn vaak aanmerkelijk slechter getagd, voornamelijk door gebrek aan een uniforme standaard om dit te doen. Bangarang weet dus niet goed wat een bepaald bestand is en moet een handje worden geholpen. Ten eerste kunnen we Bangarang vertellen met wat we te maken hebben (een film in dit geval):
Verder kunnen we ook al de titel aanpassen. Nog een klikje op "Opslaan" neemt de film op in de bibliotheek:

En nu kunnen we Bangarang eens echt aan het werk zetten. Alle extra informatie over de film (plot, acteurs, jaar, ...) kan Bangarang ophalen op het web. Specifiek voor films wordt TMDb gebruikt. Om de informatie op te halen klik je op de "i"-icoontje in het informatiepaneel, selecteer je TMDb (standaard optie voor films) en laat je het programma de informatie ophalen. Je kan de informatie automatisch opslaan, of eerst nog zelf inspecteren.

En we zijn klaar!

Deze infofetchers zijn ook beschikbaar voor series (theTVDB.com) en muziek (Last.fm). Specifiek voor series moet je ook zeker eens "Bestandsnaaminformatie" proberen: deze probeert uit de bestandsnamen van de afleveringen het seizoen en de aflevering te extraheren: bijv. uit blabla-S01E03-poppom.avi wordt correct besloten dat het hier om seizoen 1, aflevering 3 gaat. Samen met de serienaam is dit voldoende info om de rest door een online dienst te laten aanvullen. Uiteraard kunnen meerdere bestanden tegelijk door een infofetcher onder handen worden genomen.

Als dat dan klaar is, kan je jouw collectie in al zijn glorie doorzoeken:




Bangarang is zeker een aanrader als je een eenvoudig (KDE-)programma zoekt om je hele mediacollectie te beheren. Andere functie die hoger niet zijn vermeld zijn ondersteuning voor het spelen van CD's en DVD's (daar ik geen optische drive heb) en de mogelijkheid een collectie op een ownCloud- of Ampache-server te beheren.

vrijdag 28 augustus 2009

Okular sneller maken

Okular is de standaard documentviewer van KDE. Hij kent PDF, PostScript, DjVu, OpenDocument en meer. Ik zou zeggen: probeer hem zelf!

Nu alleen een kleine tip:
Heb je meer dan 512 MB RAM in je PC (wat meestal zo is), kan je Okular bij sommige documenten versnellen door hem meer geheugen te geven. Ga naar Hulpmiddelen -> Okular instellen... -> Snelheid. Onder Geheugengebruik kan je nu kiezen voor Agressief, waardoor je in grote documenten o.a. sneller kan zoeken en scrollen.



Nog meer tips vind je op de MandrivaClub.NL-wiki

dinsdag 28 juli 2009

Desktop-bestanden

Ik heb dus weer al een tijdje niet meer geblogd, net als eigenlijk eender welke computeractiviteit :). Nu ja, hoe dan ook is er druk vertaald aan KDE 4.3, en die zal vandaag worden getagd (interne release), wat dus inhoudt dat de release over een weekje volgt.

In elk geval, ik geloof dat deze blog dient om mijn kennis over bepaalde Linuxonderwerpen over te brengen aan anderen. Gezien mijn vertaal-achtergrond heb ik toevallig enige kennis van de zgn. desktop-bestanden die zorgen voor de opbouw van het programmamenu van bijv. Gnome en KDE.

Anders dan Windows, waar het startmenu beschreven wordt in het moeilijk te bewerken en (voor mij toch) niet transparante register, wordt op Unix zo veel mogelijk met tekstbestanden gewerkt. Dit zijn dus tekstbestanden met de uitgang .desktop, en ze maken deel uit van freedesktop.org, dat de samenwerking tussen de verschillende desktops probeert te bevorderen. De specificatie is hier.


De bestanden zijn te vinden in de map /usr/share/applications/. Mocht een programma geïnstalleerd zijn in een andere prefix (bijv. /opt/programma/), moet je achter dat pad ook weer share/applications plakken. Maar /usr/share is standaard. KDE zet zijn bestanden (dit zijn er veel, daarom) in een aparte map in die map, namelijk kde4/.

Goed, laten we eens zo'n bestand naderbij bekijken. Kies een bestand uit in deze map en open het met een willekeurige editor, en zoek de volgende elementen. Ik zal uitgaan van het bestand voor marble, de virtuele wereldbol van KDE.

Elk bestand begint met de volgende regel

[Desktop Entry]

deze bepaald dat het desktop-bestand is, conform de standaarden.
De volgende regels kunnen eigenlijk in willekeurige volgorde komen.

Type=Application

Deze regel vertelt dat het om een gewoon programma gaat. Andere waarden zijn "Link" en "Directory", respectievelijk om naar webpagina's of mappen te wijzen.

Exec=marble

Exec geeft het uit te voeren commando, dit commando in een terminal tikken zou hetzelfde resultaat geven. Als het om een link gaat, gebruik je "URL" i.p.v. "Exec".

Name=Marble

Gewoon de naam van het programma.
Dit waren de verplichte delen, de rest is optioneel, maar wordt vaak gebruikt.

MimeType=application/vnd.google-earth.kml+xml;application/gpx+xml;

De bestanden die dit programma kan openen, heel handig, want zo wordt een programma automatisch met de juiste bestanden geassocieerd. Een lijst van de mimetypes vind je hier.

GenericName=Desktop Globe

Verteld de gebruiker het soort programma waar het over gaat. Kan ook "webbrowser", "mediaspeler", enz. zijn. Deze beschrijving vindt je veel terug in menu's.

Icon=marble

Het te tonen pictogram in het menu. Dit is gewoon de bestandsnaam van de pictogrammen in /usr/share/icons of /usr/share/pixmaps, zonder bestandsexistentie.

Terminal=false

Moeten we dit uitvoeren in een terminal of niet? Waarden zijn true of false, standaard is dit trouwens false, dus deze regel was niet nodig geweest.

Categories=Qt;KDE;Education;Geography;

De categorieën in het menu waar we willen inkomen.

Er is ook nog

Comment=

Maar niet in dit bestand (maar wel veel bij Gnome), dat kort beschrijft wat je kan doen met het programma. Dit zou kunnen zijn:

Comment=Look at the world on your computer

of iets dergelijks.

De regels "Name", "Comment" en "GenericName" kunnen ook worden vertaald. Dit wordt gedaan met NaamVanDeSleutel[taalcode] als sleutel, bijvoorbeeld:

GenericName[nl]=Globe op het bureaublad

Verder heb je ook nog sleutels beginnend met x-, die worden gebruikt om het bestand uit te breiden met extra informatie voor specifieke programma's.

X-DocPath=marble/index.html

bijvoorbeeld verteld KDE waar de documentatie is. Gnome en consorten negeren deze regel.

Sommige programma's gebruiken .desktop-bestanden voor hun eigen doeleinden, bijvoorbeeld om plugins te benaderen. Met deze basiskennis zal je deze bestanden wel kunnen doorgronden, aangezien ze gelijk zijn opgebouwd.

zondag 19 april 2009

Hallo linuxweblogs!

Hallo iedereen!

Ik ben juist toegevoegd aan deze blogroll, en daarom zal ik mij natuurlijk voorstellen.

Ik ben Kristof Bal, 16 (bijna 17) jaar oud. Ik ben al een dik jaar lid van het KDE-NL vertaalteam. Daar hou ik mij vooral bezig met de vertaling van de programma's voor multimedia, educatie, gereedschappen en met plasma-addons. Ook doe ik wat voor documentatie.

Ik ben in 2007 begonnen met Kubuntu 7.04, en in de herfst van 2008 overgestapt op Mandriva 2009.0. Deze gebruik ik nu met volle tevredenheid. Die overstap bracht mij in contact met de packagers van MandrivaClub.NL. Nu help ik mee met het verpakken van enkele programma's, zoals Avogadro.

Dus je weet wat je kan verwachten: ik ga schrijven over KDE en Mandriva.

Tot de volgende keer
Kristof

zondag 18 januari 2009

KDE 4.2 - Nederlands

27 januari 2009 zal KDE 4.2, de nieuwe feature-release van KDE 4.x uitkomen. Het finaal taggen ervan (bevriezen van de code) gebeurt 20 januari.

Ik geloof dat deze release qua GUI voor 100% vertaald zal zijn. Verder heb ik vorige week de vertaling van documentatie (na een jaar van inactiviteit) samen met Jaap terug opgepakt, dus verwacht bijgewerkte (of nieuwe) handboeken van Kalzium, KAlgebra, KMPlot, Marble, JuK en KSnapshot. Tijdens de stabiele cyclus van KDE 4.2 zullen dit er langzaam meer worden.

En nu een vraagje: Komen er pakketten van KDE 4.2 voor Mandriva 2009? Of moet ik Cooker (of SuSE) gaan draaien?

PS: Nog een vraagje: van welk KDE-programma zou je graag een (up-to-date) Nederlands handboek willen hebben (waar er nog geen is, check Help->Handboek van programma)?

zaterdag 6 september 2008

Hurray! I've got my svn-account!

Last wednesday Tom Albers (toma) created my KDE svn account, this means I can do the committing of translations myself, so I can work faster and fix things more quickly.
Eventually, this could also result in KDE development.

It are exciting times indeed!

zondag 25 mei 2008

Updates

Er is wat gebeurd de laatste tijd, dus even wat updates:

  • Een hoop van mijn vertalingen zijn toegevoegd aan de KDE SVN. Het gaat hier om dat documentatie van Marble in de stabiele branch, en de vertalingen van DragonPlayer, Step en de twee Kalzium Plasma-Applets ("Plasmoids") in de trunk.
  • Ik heb nu mijn eigen pagina op de Ubuntu-Wiki.
  • Ik ben begonnen met het updaten van de vertaling van de KDE-spreadsheet KSpread.

zaterdag 17 mei 2008

Kalzium update

Nu ik al een tijdje KDE 4 gebruik als mijn desktop, heb ik ook de gelegenheid om de KDE4-versie van Kalzium uit te testen. Deze versie bevat alle functies die al besproken heb in mijn vorig blogberict hierover, maar beschikt over nog veel meer.

Ten eerste valt de interface op: hij is veel opgeruimder en ziet er strak en professioneel uit, mede door de nieuwe Qt4-bibliotheek en het Oxygen-thema.


Op naar de nieuwe functies! Veiligheid is belangrijk in een lab, dus nu is er een lijst met de R/S-zinnen beschikbaar.


Een heel leuke functie is de mogelijkheid om moleculen in 3D te tekenen, dankzij de Avogadro-bibliotheek.


Ook kunnen reactievergelijkingen worden uitgebalanceerd, je moet gewoon op de onzekere plaatsen een variabele ingeven, zoals a, b, c, d enzovoorts.


Verder heb je ook nog een isotopentabel:


Als je nu nog onder Help->Over Kalzium->Vertaling gaat kijken, kom je misschien nog iemand bekend tegen ;)



De recentste vertaling van Kalzium vindt je hier (of de tekstversie)

woensdag 30 april 2008

We are The Gear

Twee weken geleden heb ik mij op de Nederlandse KDE-mailinglijst aangemeld als mogelijke vertaler. De redenen hiervoor zijn logisch: ik ben een grote KDE-fan en ik heb al wat ervaring met het vertalen van software. De respons van de andere vertalers was zeer positief, en na wat heen en weer gemail toog ik aan het werk.

Ik ontdekte dat de documentatie van Kalziumniet helemaal up-to-date was, en iemand meldde ook dat de vertaling van Kalzium zelf niet helemaal in orde was. Ik paste beide bestanden aan, en gisteren stuurde ik de laatste versies door naar Rinse, de coördinator van de vertalingen. Deze heeft ze geüpload naar de SVN, en ze zullen deel uitmaken van KDE 4.0.4.

Ik ben nu de nieuwe vertaler van de programma's Kalzium en Blinken (en natuurlijk hun respectievelijke vertaling). Ook ben ik nu bezig met de vertaling van de documentatie van Marble, een virtuele wereldbol.

Ook zal ik de vertaling van twee nieuwe programma's voor KDE 4.1 op mij nemen, het gaat hier om Dragon Player, een eenvoudige mediaspeler en Step, een Fysica-simulator.

donderdag 17 april 2008

Kalzium, voor al uw chemie!

Vorige week blogde ik al over het programma KmPlot uit de kdeedu-module. Deze keer bespreek ik een andere telg uit die serie: de interactieve periodieke tabel Kalzium (Duits voor Calcium). Als rasechte chemicus-in-spe is dit gewoon een programma dat voor mij bedoeld is!

Het beginscherm van Kalzium na de start is redelijk eenvoudig; een periodieke tabel met elke groep een eigen kleur.
Bij het klikken op een element wordt er een nieuw venster geopend met meer informatie over het betreffende element.
Allemaal zeer interessant, maar Kalzium biedt ook meer, en veel van die handige functies zijn bereikbaar via de zijbalk.

Een eerste handige functie is de mogelijkheid om via het tabblad "tijdlijn" de elementen snel te sorteren op hun ontdekkingsdatum; elementen die op een bepaalde datum nog niet ontdekt waren, zijn grijs.
Ook zeer handig is de mogelijkheid om onder het tabblad "aggregatietoestand" met de sleepbalk een temperatuur te kiezen, waarna elk element in de tabel een kleur krijgt naar zijn aggregatietoestand op die temperatuur.
Een andere nuttige functie in de zijbalk is om de molecuulmassa van een molecule te berekenen. Voer gewoon onder "Berekenen" een moleculeformule in, en er wordt automatisch de massa van het atoom in unit (of beter, gram/mol) weergegeven.


De Kalzium die ik besprak is de kde3-versie, de nieuwste versie is echter die voor kde4, deze heeft meer mogelijkheden, bijvoorbeeld om een molecule in 3D te tekenen, dus gebruik waar mogelijk deze versie.
Installatie...
...op Linux:
Installeer met uw pakketbeheerder (hangt af van distributie) het pakket kdeedu. Als uw distributie kdeedu4 of kdeedu-KDE4 aanbiedt, installeer dan die.

...op
Windows:
You're out of luck, geen "echte" windowsversie.
Gouden tip: installeer Linux
Zilveren tip: zoek een Linux LiveCD met Kalzium op (als je mij kent draai ik er wel eentje voor je in elkaar). Eén voorbeeld is de KDE4-live, deze is wel niet altijd even stabiel (het gaat trouwens om versie 1.0.3).
Tip voor knutselaars: Download hier de KDE for Windows installer, documentatie moet je zelf opzoeken.

...op Mac OS X
Sinds versie 4.0 van het KDE-project zijn er werkende pakketten voor Mac OS X, download en installeer de pakketten kdelibs, kdesupport, qt, strigi en kdeedu (BitTorrent-programma nodig) en start Kalzium met het commando open /opt/kde4/bin/kalzium.app (je kunt kalzium.app ook vervangen door de naam van een ander kdeedu-programma, zoals KmPlot, KStars of Kig).

dinsdag 8 april 2008

KmPlot, een goed functie-programma

Voor het tekenen (plotten) van functies gebruiken wij op school het programma Derive. Dit programma doet zijn werk uitstekend, of toch het plotten, alleen kleven er enkele nadelen aan vast: het is closed-source, werkt alleen op Windows, het is soms nogal moeilijk te bedienen en de afgeleide functie van een functie berekenen is niet zo simpel. Maar KDE zou KDE niet zijn als ze er daar geen programma voor hadden.

Mogelijkheden
KmPlot is een uitstekend programma dat goed is in wat het kan: op een inuitieve manier functies tekenen.

Maar er zitten ook wat extra functies in: zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een functie te selecteren en dan via Hulpmiddelen -> Bereken y-waarde het beeld van een punt te vinden.

Ook kan je via het "Hulpmiddelen"-menu ook kiezen voor de optie om het maximum of minum van een functie in een bepaalde interval te berekenen.

Maar nu komt het echte werk: de afgeleide functie!
Die start je op via Plotten->Nieuwe functieplot Daarna krijg je een uitgebreid scherm waar je de functievergelijking kunt invullen en heel wat extra opties hebt. Daarna kun je links klikken op "Afgeleiden" waar je kunt kiezen of je de eerste en tweede afgeleiden wilt weergeven en per afgeleide een kleur kunt instellen.





Verder kan KmPlot ook nog integralen, parametrische plotten en pooldiagrammen aan. Voor meer informatie zie de KmPlot Website.

Installatie...
...op Linux:
Installeer met uw pakketbeheerder (hangt af van distributie) het pakket kdeedu. Als uw distributie kdeedu4 of kdeedu-KDE4 aanbiedt, installeer dan die.

...op
Windows:
You're out of luck, geen "echte" windowsversie.
Gouden tip: installeer Linux
Zilveren tip: zoek een Linux LiveCD met KmPlot op (als je mij kent draai ik er wel eentje voor je in elkaar). Eén voorbeeld is de KDE4-live, deze is wel niet altijd even stabiel (het gaat trouwens om versie 1.0.3).
Tip voor knutselaars: Download hier de KDE for Windows installer, documentatie moet je zelf opzoeken.

...op Mac OS X
Sinds versie 4.0 van het KDE-project zijn er werkende pakketten voor Mac OS X, download en installeer de pakketten kdelibs, kdesupport, qt, strigi en kdeedu (BitTorrent-programma nodig) en start KmPlot met het commando open /opt/kde4/bin/kmplot.app (je kunt kmplot.app ook vervangen door de naam van een ander kdeedu-programma, zoals Kalzium, KStarts of Kig).

Volgende keer zal ik schrijven over een ander onderdeel van kdeedu: Kalzium.