Posts tonen met het label Linux. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Linux. Alle posts tonen

donderdag 9 februari 2012

Multimedia met Bangarang

Bloggen, het is niet makkelijk. Althans, op regelmatige basis iets zinnigs weten te schrijven, vooral die regelmaat is een probleem voor mij. Respect voor wie het wel kan.

Maar goed, genoeg gezeurd. Ik zou graag het programma Bangarang willen voorstellen. Bangarang is een KDE-programma voor het beheren van multimedia. Ik heb zelf bijgedragen aan de ontwikkeling ervan, en sinds kort wordt het gehost op de KDE-infrastructuur. Oké, op zich lijkt het hier over een geval van dertien-in-een-dozijn te gaan: dergelijke tools zijn er al genoeg, en zijn doorgaans nogal onderling inwisselbaar. Toch?

Dit klopt, maar Bangarang is verschillend (en dus interessant) op enkele punten:
  • Het beheert zowel video (films, series) als audio (muziek). Dergelijke programma's voor muziekbeheer zijn wijdverspreid, ook op Linux. Voor video's is dat al wat minder, en zeker een programma dat beiden combineert is toch al redelijk zeldzaam.
  • Nepomuk. Kort gezegd is Nepomuk een database die extra informatie over bijvoorbeeld bestanden kan opslaan en ook beschikbaar maakt voor andere programma's. Bangarang gebruikt Nepomuk om alle meta-informatie van de mediabestanden die het beheert op te slaan. Het voordeel is dat deze informatie niet gebonden is aan Bangarang alleen: ze is vrij beschikbaar voor andere programma's om uit te lezen of te bewerken, je bent dus niet aan Bangarang gebonden, als het ware. Bangarang was het eerste programma dat kon aantonen dat het fel bekritiseerde Nepomuk effectief nut kon hebben, tegenwoordig is het belang ervan ook toegenomen.
  • Eenvoudig van opzet. Bangarang kan niet veel, maar is hierdoor eenvoudig te bedienen en bovendien zijn de functies die er wel zijn normaal ook voldoende voor veel mensen.
Laat ons nu eens kijken wat ermee kunnen doen.

Belangrijk is in eerste instantie dat Nepomuk draait: dit kan je controleren in de KDE-instellingen onder "Bureaublad-zoekopdracht - Basisinstellingen -
Nepomuk Semantic Desktop Activeren". Na opstarten krijgen we zoiets:


Links is het navigatiepaneel te zien. Dit laat enerzijds de keuze tussen audio en video zien (deze worden wel apart beheerd) en anderzijds zijn er een aantal manieren om de collectie te bekijken. Voor muziek is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om op artiestniveau of op albumniveau te navigeren. Maar dan moeten we eerste onze collectie opbouwen. Hiervoor kan men de navigatie-optie "Bestanden en mappen" gebruiken, waarmee de computer kan worden doorzocht.

Muziek is vaak al voorzien van id3-tags in de bestanden zelf, zeker als deze met een goed programma is geript of uit een goede internetbron komt. De meta-informatie is er dus al, en enige wat we moeten doen is Bangarang vertellen dat we de muziek in het programma willen opnemen. Gewoon alles selecteren en "indexeren":

Uiteraard kan, eens geïndexeerd, informatie nog worden uitgebreid:



Videobestanden zijn vaak aanmerkelijk slechter getagd, voornamelijk door gebrek aan een uniforme standaard om dit te doen. Bangarang weet dus niet goed wat een bepaald bestand is en moet een handje worden geholpen. Ten eerste kunnen we Bangarang vertellen met wat we te maken hebben (een film in dit geval):
Verder kunnen we ook al de titel aanpassen. Nog een klikje op "Opslaan" neemt de film op in de bibliotheek:

En nu kunnen we Bangarang eens echt aan het werk zetten. Alle extra informatie over de film (plot, acteurs, jaar, ...) kan Bangarang ophalen op het web. Specifiek voor films wordt TMDb gebruikt. Om de informatie op te halen klik je op de "i"-icoontje in het informatiepaneel, selecteer je TMDb (standaard optie voor films) en laat je het programma de informatie ophalen. Je kan de informatie automatisch opslaan, of eerst nog zelf inspecteren.

En we zijn klaar!

Deze infofetchers zijn ook beschikbaar voor series (theTVDB.com) en muziek (Last.fm). Specifiek voor series moet je ook zeker eens "Bestandsnaaminformatie" proberen: deze probeert uit de bestandsnamen van de afleveringen het seizoen en de aflevering te extraheren: bijv. uit blabla-S01E03-poppom.avi wordt correct besloten dat het hier om seizoen 1, aflevering 3 gaat. Samen met de serienaam is dit voldoende info om de rest door een online dienst te laten aanvullen. Uiteraard kunnen meerdere bestanden tegelijk door een infofetcher onder handen worden genomen.

Als dat dan klaar is, kan je jouw collectie in al zijn glorie doorzoeken:




Bangarang is zeker een aanrader als je een eenvoudig (KDE-)programma zoekt om je hele mediacollectie te beheren. Andere functie die hoger niet zijn vermeld zijn ondersteuning voor het spelen van CD's en DVD's (daar ik geen optische drive heb) en de mogelijkheid een collectie op een ownCloud- of Ampache-server te beheren.

dinsdag 28 juli 2009

Desktop-bestanden

Ik heb dus weer al een tijdje niet meer geblogd, net als eigenlijk eender welke computeractiviteit :). Nu ja, hoe dan ook is er druk vertaald aan KDE 4.3, en die zal vandaag worden getagd (interne release), wat dus inhoudt dat de release over een weekje volgt.

In elk geval, ik geloof dat deze blog dient om mijn kennis over bepaalde Linuxonderwerpen over te brengen aan anderen. Gezien mijn vertaal-achtergrond heb ik toevallig enige kennis van de zgn. desktop-bestanden die zorgen voor de opbouw van het programmamenu van bijv. Gnome en KDE.

Anders dan Windows, waar het startmenu beschreven wordt in het moeilijk te bewerken en (voor mij toch) niet transparante register, wordt op Unix zo veel mogelijk met tekstbestanden gewerkt. Dit zijn dus tekstbestanden met de uitgang .desktop, en ze maken deel uit van freedesktop.org, dat de samenwerking tussen de verschillende desktops probeert te bevorderen. De specificatie is hier.


De bestanden zijn te vinden in de map /usr/share/applications/. Mocht een programma geïnstalleerd zijn in een andere prefix (bijv. /opt/programma/), moet je achter dat pad ook weer share/applications plakken. Maar /usr/share is standaard. KDE zet zijn bestanden (dit zijn er veel, daarom) in een aparte map in die map, namelijk kde4/.

Goed, laten we eens zo'n bestand naderbij bekijken. Kies een bestand uit in deze map en open het met een willekeurige editor, en zoek de volgende elementen. Ik zal uitgaan van het bestand voor marble, de virtuele wereldbol van KDE.

Elk bestand begint met de volgende regel

[Desktop Entry]

deze bepaald dat het desktop-bestand is, conform de standaarden.
De volgende regels kunnen eigenlijk in willekeurige volgorde komen.

Type=Application

Deze regel vertelt dat het om een gewoon programma gaat. Andere waarden zijn "Link" en "Directory", respectievelijk om naar webpagina's of mappen te wijzen.

Exec=marble

Exec geeft het uit te voeren commando, dit commando in een terminal tikken zou hetzelfde resultaat geven. Als het om een link gaat, gebruik je "URL" i.p.v. "Exec".

Name=Marble

Gewoon de naam van het programma.
Dit waren de verplichte delen, de rest is optioneel, maar wordt vaak gebruikt.

MimeType=application/vnd.google-earth.kml+xml;application/gpx+xml;

De bestanden die dit programma kan openen, heel handig, want zo wordt een programma automatisch met de juiste bestanden geassocieerd. Een lijst van de mimetypes vind je hier.

GenericName=Desktop Globe

Verteld de gebruiker het soort programma waar het over gaat. Kan ook "webbrowser", "mediaspeler", enz. zijn. Deze beschrijving vindt je veel terug in menu's.

Icon=marble

Het te tonen pictogram in het menu. Dit is gewoon de bestandsnaam van de pictogrammen in /usr/share/icons of /usr/share/pixmaps, zonder bestandsexistentie.

Terminal=false

Moeten we dit uitvoeren in een terminal of niet? Waarden zijn true of false, standaard is dit trouwens false, dus deze regel was niet nodig geweest.

Categories=Qt;KDE;Education;Geography;

De categorieën in het menu waar we willen inkomen.

Er is ook nog

Comment=

Maar niet in dit bestand (maar wel veel bij Gnome), dat kort beschrijft wat je kan doen met het programma. Dit zou kunnen zijn:

Comment=Look at the world on your computer

of iets dergelijks.

De regels "Name", "Comment" en "GenericName" kunnen ook worden vertaald. Dit wordt gedaan met NaamVanDeSleutel[taalcode] als sleutel, bijvoorbeeld:

GenericName[nl]=Globe op het bureaublad

Verder heb je ook nog sleutels beginnend met x-, die worden gebruikt om het bestand uit te breiden met extra informatie voor specifieke programma's.

X-DocPath=marble/index.html

bijvoorbeeld verteld KDE waar de documentatie is. Gnome en consorten negeren deze regel.

Sommige programma's gebruiken .desktop-bestanden voor hun eigen doeleinden, bijvoorbeeld om plugins te benaderen. Met deze basiskennis zal je deze bestanden wel kunnen doorgronden, aangezien ze gelijk zijn opgebouwd.

donderdag 30 april 2009

Mandriva 2009.1 is daar

Vandaag kwam Mandriva 2009.1 uit, de nieuwste versie van Mandriva (duh).

Ik heb dus de kde4-one gedownload (1 cd'tje met kde), en geïnstalleerd. En, om het met de woorden van een forumlid te zeggen: "Het draait als een Zwitsers horloge". Prima spul, voelt net ietsje meer "af" aan als 2009.0, en installeert in 10 minuutjes.

De iso-bestanden zijn hier te vinden:
ftp://ftp.free.fr/mirrors/ftp.mandriva.co...ial/iso/2009.1/

De torrent bestanden zijn hier te vinden:
http://torrent.mandriva.com/public/2009.1/

Voor een Nederlandstalige Gnome One CD kies je:
mandriva-linux-one-2009.1-GNOME-europe-americas-cdrom-i586.iso

Voor een Nederlandstalige KDE One CD kies je:
mandriva-linux-one-2009.1-KDE4-europe1-americas-cdrom-i586.iso

64 bits is alleen op de free-dvd beschikbaar.

dinsdag 15 april 2008

Het mooie sidux

Nu dit weekend eindelijk sidux 2008-01 is uitgebracht heb ik het direct eens nader bekeken. Meer informatie over sidux vind je ook in (mijn) wikipedia-artikel erover.

Het meest opvallende aan de nieuwe sidux is haar schoonheid, ik bedoel, bekijk deze schermafdrukken eens:

Natuurlijk is een mooie smoel niet het enige goede aan sidux. Verder biedt ze een uitstekende hardware-ondersteuning (dankzij een gemodificeerde kernel), en is de software altijd zeer actueel. Bovendien werkt sidux ook zeer snel en stabiel. Omdat sidux gebaseerd is op Debian (zie weer mijn wikipedia-artikel hierboven) is de interne werking van voor Debian of Ubuntu-gebruikers makkelijk te dooorgronden.

Kortom: een goede uitdager voor Kubuntu of Pardus, die nu bij mij aanwezig zijn. Ik denk dat ik hiermee misschien wel Kubuntu zou kunnen vervangen.

dinsdag 11 maart 2008

Je eigen Live-CD

Vorige week startte ik te experimenteren met Slax. Slax is een zogenaamde "Live-CD" gebaseerd op de linuxdistributie Slackware.

Dus:Wat is een live-CD?
Een live-CD is een besturingssysteem (voorbeelden van besturingssystemen: Windows, Mac OS X, Linux, BSD etc.) dat niet op de harde schijf geïnstalleerd is, maar volledig kan worden gedraaid van een CD. De voordelen zijn duidelijk: je kan iets testen zonder je harde schijf te verkl*ten, je kan een gecrasht systeem repareren enzovoort. Er bestaan ontelbaar veel Live-CD's, de meeste gebaseerd op Linux.

Slax
Slax is een live-CD (of live-USB ) gebaseerd op de (ultra-stabiele) linuxdistributie Slackware. Het bijzondere aan Slax is dat het is opgebouwd uit modules. Als je dus software wil toevoegen kun je op een redelijk eenvoudige manier een pakket voor Slackware converteren naar een Slax module.

Ik heb dus de slax voor USB-editie (in het nederlands) gedownload en ik deed het volgende.
*Ik pakte het archief uit
*Maakte de volgende modules (allemaal gebaseerd op officiële Slackware pakketten): kdeedu (educatieve/wetenschappelijke software), Amarok (populaire audiospeler) en xine-lib (nodig voor amarok) en voegde ze toe. daarna maakte ik in de map rootcopy de map /usr/share/backgrounds en zette ik er een nieuwe slax-wallaper.jpg in.
*Ik maakte met een meegeleverd script een nieuwe iso (cd-bestand) en brandde het.
*Ik startte de nieuwe slax op, alle nieuwe modules werkten.
*Ik maakte het paneel transparant
*Zette de keymap op belgisch
*Zette Flash uit (hij werkt toch niet)
*Nu bewaarde ik de wijzigingen en maakte van de map /mnt/live/changes (waar de wijzigingen zitten) een module en zette ik ze bij de module map.
*ik maakte een nieuwe iso en brandde hem opnieuw (lang leve de CD-RW)

Het resulaat:



Leesvoer: http://www.slax.org/documentation.php