Ik heb al even het handboek van Plasma vertaald in het Nederlands, en het zal deel uitmaken van KDE 4.2.1. Als je dat nog niet gebruikt, maar wel al graag wat wil bijleren over Plasma, kan je het ook downloaden van hier.
De HTML-pagina's zijn gemaakt met meinproc4 en worden bij voorkeur met konqueror bekeken.
woensdag 4 februari 2009
zondag 18 januari 2009
KDE 4.2 - Nederlands
27 januari 2009 zal KDE 4.2, de nieuwe feature-release van KDE 4.x uitkomen. Het finaal taggen ervan (bevriezen van de code) gebeurt 20 januari.
Ik geloof dat deze release qua GUI voor 100% vertaald zal zijn. Verder heb ik vorige week de vertaling van documentatie (na een jaar van inactiviteit) samen met Jaap terug opgepakt, dus verwacht bijgewerkte (of nieuwe) handboeken van Kalzium, KAlgebra, KMPlot, Marble, JuK en KSnapshot. Tijdens de stabiele cyclus van KDE 4.2 zullen dit er langzaam meer worden.
En nu een vraagje: Komen er pakketten van KDE 4.2 voor Mandriva 2009? Of moet ik Cooker (of SuSE) gaan draaien?
PS: Nog een vraagje: van welk KDE-programma zou je graag een (up-to-date) Nederlands handboek willen hebben (waar er nog geen is, check Help->Handboek van programma)?
Ik geloof dat deze release qua GUI voor 100% vertaald zal zijn. Verder heb ik vorige week de vertaling van documentatie (na een jaar van inactiviteit) samen met Jaap terug opgepakt, dus verwacht bijgewerkte (of nieuwe) handboeken van Kalzium, KAlgebra, KMPlot, Marble, JuK en KSnapshot. Tijdens de stabiele cyclus van KDE 4.2 zullen dit er langzaam meer worden.
En nu een vraagje: Komen er pakketten van KDE 4.2 voor Mandriva 2009? Of moet ik Cooker (of SuSE) gaan draaien?
PS: Nog een vraagje: van welk KDE-programma zou je graag een (up-to-date) Nederlands handboek willen hebben (waar er nog geen is, check Help->Handboek van programma)?
woensdag 5 november 2008
Mandriva RPM's van SMPlayer
--------------------------------Nederlands--------------------------------
Ik heb deze week Maandag (3/11) Mandriva 2009 geïnstalleerd. De installatie verliep ronduit vlekkeloos. Mandriva biedt een Live-CD waarmee je ook kan installeren. De installatie duurde zeker... 5 minuten (ter vergelijking, bij Windows XP zou dat 2 uur ofzo duren, en dan nog eens twee dagen om alles in te stellen).
Verder is Mandriva een werkelijk heerlijke distributie, de implementatie van KDE 4.1 is heel mooi, alle thema's zijn oogstrelend (foto's volgen nog), alles werkt out-of-the-box, veel instelmogelijkheden...
Alleen het pakketbeheer (urpmi met rpm-pakketten) is nogal traag (in elk geval trager dan apt van Debian).
Van RPM gesproken: ik wilde heel graag voor dit systeem een paar pakketten bouwen van mijn favoriete programma's.
Het eerste resultaat is al te bewonderen: Hier vind je pakketten van SMPlayer, een uitstekend front-end voor Mplayer en extra thema's.
Installeren doe je metsu
urpmi
Mijn volgende project zal Arora worden.
----------------------------------English----------------------------
You can install the package with:
su
urpmipackage.rpm
After installing the magnificent Mandriva 2009, I decided to create some packages for it.
The first result is now ready: You can find some packages of SMPlayer and some icon themes for Mandriva 2009 here. SMPlayer is an excellent mplayer-frontend with many great feautures, so i would say: give it a try!You can install the package with:
su
urpmi
maandag 6 oktober 2008
The Abalastow Compendium
I little blog post to help a fellow KDE contributor:
Kyle Cunningham needs to have his website as the first google result for the term "Abalastow Compendium". This is a school project, you can read more about in on his blog.
So here's the obligatory link:
Abalastow Compendium
Kyle Cunningham needs to have his website as the first google result for the term "Abalastow Compendium". This is a school project, you can read more about in on his blog.
So here's the obligatory link:
Abalastow Compendium
zaterdag 6 september 2008
Hurray! I've got my svn-account!
Last wednesday Tom Albers (toma) created my KDE svn account, this means I can do the committing of translations myself, so I can work faster and fix things more quickly.
Eventually, this could also result in KDE development.
It are exciting times indeed!
Eventually, this could also result in KDE development.
It are exciting times indeed!
zondag 3 augustus 2008
My first useful C app!
I started studying C when I got an old C handbook from my father's school, so this was my chance to start to learn to code for real ;).
My first useful result is as a small application that prompts the user to enter an octal, decimal or hexadecimal value and shows its notation in those three ones.
It's license is BSD, so you can do what you want with it.
Here's the source:
# include
main()
{
int number;
int decision;
int intputoct();
int inputdec();
int inputhex();
int decider();
void output(int);
printf ("This application converts values from and to octal, decimal and hexadecimal.\n");
while (1==1) {
decision=decider();
if (decision==8) {
number=inputoct();
output(number);
}
else if (decision==10) {
number=inputdec();
output(number);
}
else if (decision==16) {
number=inputhex();
output(number);
}
else
printf ("Bad input.\n");
}
}
decider()
{
int type;
printf ("First, choose the type of value to convert.\n8 for octal, 10 for decimal and 16 for hexadecimal.\n");
scanf ("%d", &type);
return (type);
}
inputoct()
{
int oct;
printf ("Now, enter the octal value:");
scanf ("%o", &oct);
return (oct);
}
inputdec()
{
int dec;
printf ("Now, enter the decimal value:");
scanf ("%d", &dec);
return (dec);
}
inputhex()
{
int hex;
printf ("Now, enter the hexadecimal value:");
scanf ("%x", &hex);
return (hex);
}
void output(int number)
{
printf ("\nOCT:\t\t%o\nDEC:\t\t%d\nHEX:\t\t%x\n\n", number, number, number);
}
My first useful result is as a small application that prompts the user to enter an octal, decimal or hexadecimal value and shows its notation in those three ones.
It's license is BSD, so you can do what you want with it.
Here's the source:
# include
main()
{
int number;
int decision;
int intputoct();
int inputdec();
int inputhex();
int decider();
void output(int);
printf ("This application converts values from and to octal, decimal and hexadecimal.\n");
while (1==1) {
decision=decider();
if (decision==8) {
number=inputoct();
output(number);
}
else if (decision==10) {
number=inputdec();
output(number);
}
else if (decision==16) {
number=inputhex();
output(number);
}
else
printf ("Bad input.\n");
}
}
decider()
{
int type;
printf ("First, choose the type of value to convert.\n8 for octal, 10 for decimal and 16 for hexadecimal.\n");
scanf ("%d", &type);
return (type);
}
inputoct()
{
int oct;
printf ("Now, enter the octal value:");
scanf ("%o", &oct);
return (oct);
}
inputdec()
{
int dec;
printf ("Now, enter the decimal value:");
scanf ("%d", &dec);
return (dec);
}
inputhex()
{
int hex;
printf ("Now, enter the hexadecimal value:");
scanf ("%x", &hex);
return (hex);
}
void output(int number)
{
printf ("\nOCT:\t\t%o\nDEC:\t\t%d\nHEX:\t\t%x\n\n", number, number, number);
}
dinsdag 17 juni 2008
Arora
Samen met de nieuwste uitgave van het programmeertoolkit Qt (versie 4.4), werden een groot aantal demo's meegeleverd die de nieuwe mogelijkheden van Qt 4.4 moesten tonen.
Eén van die nieuwe mogelijkheden is de integratie van WebKit. WebKit is een zogenaamde render-engine, het onderdeel van een webbrowser dat de webpagina effectief op het scherm tovert. WebKit is gebaseerd op KHTML, de render-engine ontwikkeld door KDE (ja, die van KDE zitten overal). Op basis van KHTML ontwikkelde Apple hun (toen) nieuwe webbrowser Safari, de nieuwe render-engine werd WebKit genoemd. WebKit bleef een OpenSourceproject enis dus nu ook een onderdeel van Qt geworden.
Ook voor deze nieuwigheid van Qt 4.4 was er een demo, het was zelfs een heuse webbrowser met de originele naam Qt Demo Browser. De ontwikkelaar van dit programma (Benjamin Meyer) heeft uiteindelijk de code ervan afgesplitst van Qt en ondergebracht op een nieuwe website en met een nieuwe naam: Arora.
Toen ik van dit project hoorde was ik natuurlijk onmiddelijk geïnteresseerd: WebKit heeft de reputatie de snelste render-engine van allemaal te zijn, en Qt werkt op zowat elk platform (zelfs GSM's), dus is dit een uitstekende kans om al die fantastische OpenSourceprojecten te promoten bij het brede publiek.
Ik moest dus meehelpen, en wat kan ik beter dan vertalen? Ik heb het programma dus vertaald, en sinds enkele dagen zitten mijn vertalingen online op de ontwikkelingsservers.
Let wel: Arora is nog maar een vroege beta, en ondersteunt momenteel dingen als bladwijzers (favorieten), anoniem surfen, webpagina's doorzoeken, tabs, downloads en geschiedenis.
Zo ziet het eruit:

Windowsgebruikers halen van hier het exe-bestand op, op moment van schrijven is dit redelijk "oud" (eind mei), maar je kunt het toch installeren. Om mijn vertalingen actief te krijgen download je van hier het qm-bestand en zet je dat in de map C:\Program Files\Arora\locale, en herstart Arora.
Linuxgebruikers trekken gewoon de laatste versie uit de Git-repository en compileren die.
Installeer eerst build-essential, git-core en libqt4-dev (>= 4.4).
Tokkel dan de volgende commando's in een console:
git clone git://github.com/Arora/arora.git
En wacht tot alles is gedownload, en dan:
cd arora
qmake
make
Wacht dan weer tot alles gecompileerd is en je terug iets kan invoeren, tenslotte:
make install
Dit laatste commando moet met root-rechten gebeuren, dus zet er su -s voor (SuSE, Fedora...) of sudo (Ubuntu, Pardus...).
Daarna kan je arora starten met het commando arora in een console.
Eén van die nieuwe mogelijkheden is de integratie van WebKit. WebKit is een zogenaamde render-engine, het onderdeel van een webbrowser dat de webpagina effectief op het scherm tovert. WebKit is gebaseerd op KHTML, de render-engine ontwikkeld door KDE (ja, die van KDE zitten overal). Op basis van KHTML ontwikkelde Apple hun (toen) nieuwe webbrowser Safari, de nieuwe render-engine werd WebKit genoemd. WebKit bleef een OpenSourceproject enis dus nu ook een onderdeel van Qt geworden.
Ook voor deze nieuwigheid van Qt 4.4 was er een demo, het was zelfs een heuse webbrowser met de originele naam Qt Demo Browser. De ontwikkelaar van dit programma (Benjamin Meyer) heeft uiteindelijk de code ervan afgesplitst van Qt en ondergebracht op een nieuwe website en met een nieuwe naam: Arora.
Toen ik van dit project hoorde was ik natuurlijk onmiddelijk geïnteresseerd: WebKit heeft de reputatie de snelste render-engine van allemaal te zijn, en Qt werkt op zowat elk platform (zelfs GSM's), dus is dit een uitstekende kans om al die fantastische OpenSourceprojecten te promoten bij het brede publiek.
Ik moest dus meehelpen, en wat kan ik beter dan vertalen? Ik heb het programma dus vertaald, en sinds enkele dagen zitten mijn vertalingen online op de ontwikkelingsservers.
Let wel: Arora is nog maar een vroege beta, en ondersteunt momenteel dingen als bladwijzers (favorieten), anoniem surfen, webpagina's doorzoeken, tabs, downloads en geschiedenis.
Zo ziet het eruit:

Windowsgebruikers halen van hier het exe-bestand op, op moment van schrijven is dit redelijk "oud" (eind mei), maar je kunt het toch installeren. Om mijn vertalingen actief te krijgen download je van hier het qm-bestand en zet je dat in de map C:\Program Files\Arora\locale, en herstart Arora.
Linuxgebruikers trekken gewoon de laatste versie uit de Git-repository en compileren die.
Installeer eerst build-essential, git-core en libqt4-dev (>= 4.4).
Tokkel dan de volgende commando's in een console:
git clone git://github.com/Arora/arora.git
En wacht tot alles is gedownload, en dan:
cd arora
qmake
make
Wacht dan weer tot alles gecompileerd is en je terug iets kan invoeren, tenslotte:
make install
Dit laatste commando moet met root-rechten gebeuren, dus zet er su -s voor (SuSE, Fedora...) of sudo (Ubuntu, Pardus...).
Daarna kan je arora starten met het commando arora in een console.
Labels:
Internet,
Open Source,
Qt,
Vertalingen,
WebKit
Abonneren op:
Posts (Atom)