woensdag 5 november 2008

Mandriva RPM's van SMPlayer

--------------------------------Nederlands--------------------------------
Ik heb deze week Maandag (3/11) Mandriva 2009 geïnstalleerd. De installatie verliep ronduit vlekkeloos. Mandriva biedt een Live-CD waarmee je ook kan installeren. De installatie duurde zeker... 5 minuten (ter vergelijking, bij Windows XP zou dat 2 uur ofzo duren, en dan nog eens twee dagen om alles in te stellen).
Verder is Mandriva een werkelijk heerlijke distributie, de implementatie van KDE 4.1 is heel mooi, alle thema's zijn oogstrelend (foto's volgen nog), alles werkt out-of-the-box, veel instelmogelijkheden...
Alleen het pakketbeheer (urpmi met rpm-pakketten) is nogal traag (in elk geval trager dan apt van Debian).

Van RPM gesproken: ik wilde heel graag voor dit systeem een paar pakketten bouwen van mijn favoriete programma's.
Het eerste resultaat is al te bewonderen: Hier vind je pakketten van SMPlayer, een uitstekend front-end voor Mplayer en extra thema's.
Installeren doe je met
su
urpmi pakket.rpm

Mijn volgende project zal Arora worden.

----------------------------------English----------------------------
After installing the magnificent Mandriva 2009, I decided to create some packages for it.
The first result is now ready: You can find some packages of SMPlayer and some icon themes for Mandriva 2009 here. SMPlayer is an excellent mplayer-frontend with many great feautures, so i would say: give it a try!

You can install the package with:
su
urpmi package.rpm

maandag 6 oktober 2008

The Abalastow Compendium

I little blog post to help a fellow KDE contributor:

Kyle Cunningham needs to have his website as the first google result for the term "Abalastow Compendium". This is a school project, you can read more about in on his blog.

So here's the obligatory link:

Abalastow Compendium

zaterdag 6 september 2008

Hurray! I've got my svn-account!

Last wednesday Tom Albers (toma) created my KDE svn account, this means I can do the committing of translations myself, so I can work faster and fix things more quickly.
Eventually, this could also result in KDE development.

It are exciting times indeed!

zondag 3 augustus 2008

My first useful C app!

I started studying C when I got an old C handbook from my father's school, so this was my chance to start to learn to code for real ;).

My first useful result is as a small application that prompts the user to enter an octal, decimal or hexadecimal value and shows its notation in those three ones.
It's license is BSD, so you can do what you want with it.

Here's the source:

# include

main()
{
int number;
int decision;
int intputoct();
int inputdec();
int inputhex();
int decider();
void output(int);
printf ("This application converts values from and to octal, decimal and hexadecimal.\n");
while (1==1) {
decision=decider();
if (decision==8) {
number=inputoct();
output(number);
}
else if (decision==10) {
number=inputdec();
output(number);
}
else if (decision==16) {
number=inputhex();
output(number);
}
else
printf ("Bad input.\n");
}
}

decider()
{
int type;
printf ("First, choose the type of value to convert.\n8 for octal, 10 for decimal and 16 for hexadecimal.\n");
scanf ("%d", &type);
return (type);
}

inputoct()
{
int oct;
printf ("Now, enter the octal value:");
scanf ("%o", &oct);
return (oct);
}

inputdec()
{
int dec;
printf ("Now, enter the decimal value:");
scanf ("%d", &dec);
return (dec);
}

inputhex()
{
int hex;
printf ("Now, enter the hexadecimal value:");
scanf ("%x", &hex);
return (hex);
}

void output(int number)
{
printf ("\nOCT:\t\t%o\nDEC:\t\t%d\nHEX:\t\t%x\n\n", number, number, number);
}

dinsdag 17 juni 2008

Arora

Samen met de nieuwste uitgave van het programmeertoolkit Qt (versie 4.4), werden een groot aantal demo's meegeleverd die de nieuwe mogelijkheden van Qt 4.4 moesten tonen.

Eén van die nieuwe mogelijkheden is de integratie van WebKit. WebKit is een zogenaamde render-engine, het onderdeel van een webbrowser dat de webpagina effectief op het scherm tovert. WebKit is gebaseerd op KHTML, de render-engine ontwikkeld door KDE (ja, die van KDE zitten overal). Op basis van KHTML ontwikkelde Apple hun (toen) nieuwe webbrowser Safari, de nieuwe render-engine werd WebKit genoemd. WebKit bleef een OpenSourceproject enis dus nu ook een onderdeel van Qt geworden.

Ook voor deze nieuwigheid van Qt 4.4 was er een demo, het was zelfs een heuse webbrowser met de originele naam Qt Demo Browser. De ontwikkelaar van dit programma (Benjamin Meyer) heeft uiteindelijk de code ervan afgesplitst van Qt en ondergebracht op een nieuwe website en met een nieuwe naam: Arora.

Toen ik van dit project hoorde was ik natuurlijk onmiddelijk geïnteresseerd: WebKit heeft de reputatie de snelste render-engine van allemaal te zijn, en Qt werkt op zowat elk platform (zelfs GSM's), dus is dit een uitstekende kans om al die fantastische OpenSourceprojecten te promoten bij het brede publiek.

Ik moest dus meehelpen, en wat kan ik beter dan vertalen? Ik heb het programma dus vertaald, en sinds enkele dagen zitten mijn vertalingen online op de ontwikkelingsservers.
Let wel: Arora is nog maar een vroege beta, en ondersteunt momenteel dingen als bladwijzers (favorieten), anoniem surfen, webpagina's doorzoeken, tabs, downloads en geschiedenis.

Zo ziet het eruit:


Windowsgebruikers halen van hier het exe-bestand op, op moment van schrijven is dit redelijk "oud" (eind mei), maar je kunt het toch installeren. Om mijn vertalingen actief te krijgen download je van hier het qm-bestand en zet je dat in de map C:\Program Files\Arora\locale, en herstart Arora.

Linuxgebruikers trekken gewoon de laatste versie uit de Git-repository en compileren die.
Installeer eerst build-essential, git-core en libqt4-dev (>= 4.4).
Tokkel dan de volgende commando's in een console:

git clone git://github.com/Arora/arora.git

En wacht tot alles is gedownload, en dan:

cd arora
qmake
make

Wacht dan weer tot alles gecompileerd is en je terug iets kan invoeren, tenslotte:

make install

Dit laatste commando moet met root-rechten gebeuren, dus zet er su -s voor (SuSE, Fedora...) of sudo (Ubuntu, Pardus...).
Daarna kan je arora starten met het commando arora in een console.

zondag 25 mei 2008

Updates

Er is wat gebeurd de laatste tijd, dus even wat updates:

  • Een hoop van mijn vertalingen zijn toegevoegd aan de KDE SVN. Het gaat hier om dat documentatie van Marble in de stabiele branch, en de vertalingen van DragonPlayer, Step en de twee Kalzium Plasma-Applets ("Plasmoids") in de trunk.
  • Ik heb nu mijn eigen pagina op de Ubuntu-Wiki.
  • Ik ben begonnen met het updaten van de vertaling van de KDE-spreadsheet KSpread.

zaterdag 17 mei 2008

Kalzium update

Nu ik al een tijdje KDE 4 gebruik als mijn desktop, heb ik ook de gelegenheid om de KDE4-versie van Kalzium uit te testen. Deze versie bevat alle functies die al besproken heb in mijn vorig blogberict hierover, maar beschikt over nog veel meer.

Ten eerste valt de interface op: hij is veel opgeruimder en ziet er strak en professioneel uit, mede door de nieuwe Qt4-bibliotheek en het Oxygen-thema.


Op naar de nieuwe functies! Veiligheid is belangrijk in een lab, dus nu is er een lijst met de R/S-zinnen beschikbaar.


Een heel leuke functie is de mogelijkheid om moleculen in 3D te tekenen, dankzij de Avogadro-bibliotheek.


Ook kunnen reactievergelijkingen worden uitgebalanceerd, je moet gewoon op de onzekere plaatsen een variabele ingeven, zoals a, b, c, d enzovoorts.


Verder heb je ook nog een isotopentabel:


Als je nu nog onder Help->Over Kalzium->Vertaling gaat kijken, kom je misschien nog iemand bekend tegen ;)



De recentste vertaling van Kalzium vindt je hier (of de tekstversie)